Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zaterdag 19 maart 2011

Griekse Ovenschotel

Gezien ik wat zon meegebracht heb uit Cairo, tijd voor een zomerssmakend gerecht :-) Mijn ouders kwamen in de late namiddag (maar konden helaas niet blijven eten, maar verlangen al om es de zeure sause van mette Stella es te komen proeven :-)) dus moest zorgen voor iets dat erna snel klaar was, want wist dat ik grote honger zou hebben! Awèl, 't heeft me weer gesmaakt! Toen ze binnenkwamen roken ze dat er iets in de oven zat en aan hun gezicht te zien, vonden ze het spijtig dat ze niet gezegd hebben dat ze bij aan tafel zouden schuiven! Voor één keer dat ik niet gekookt heb voor een heel leger, maar enkel voor mezelf :-S Soit... de Griekse ovenschotel....

Ingrediënten:
olijfolie, aardappelen, aubergine, kipfilet, 2 uien, feta, half blik gepelde tomaten, 2 teentjes look, tijm, kaneel, 2 kruidnagels

Bereiding:
- Snij de aardappelen en aubergine in fijne plakjes en de kip in reepjes. Bak alles in olijfolie (kip vanzelfsprekend kruiden met peper & zout) en hou elk ingrediënt apart.
- Neem een ovenschaal en leg er eerst een laagje aardappelen in, daarna een laag aubergine, een laag kipreepjes en eindig met een laag aardappelen of aubergines.
- Snipper een ui, verkruimel de feta en strooi dit over de schotel. Daarna rijkelijk bestrooien met tijm en ong. 30 minuutjes de oven in.
- Ondertussen uw saus maken: fruit de gesnipperde ui en de fijngehakte look. Voeg er de gepelde tomaten aan toe (ik heb die eerst nog even gemixt, want waren hele bij mij en vond dat nu toch iets te groot) en daarna ook alle kruiden. Goed laten doorwarmen, zodat de kruiden er goed intrekken en doorsmaken.
- Haal de schotel uit je oven en giet er de saus over. Steek hem nog een 5-tal minuutjes opnieuw in de oven.



Volgens het recept dat ik ooit es op 't internet gevonden had, passen gebakken patatjes en een fris slaatje hier perfect bij en ik kan dit alleen maar beamen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten