Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

dinsdag 1 maart 2011

Zeure Sause

Dit was er eentje van mijn oma... Als je mij vraagt wat mijn allerlieverlingsgerecht is... DIT!
Ik weet dat het er niet uitziet (en deze keer ligt het niet aan mijn povere fotoneemkwaliteiten ;-)), maar dit is zooooo lekker... De herinneringen hierbij alleen al! Was al van mijn studententijd geleden dat ik dit nog gegeten had... Na haar dood, hebben mijn moeder en mijn tante nog geprobeerd dit na te maken, maar ze kwamen zelfs niet in de buurt. Nu beweer ik niet dat mijn versie 100% identiek is, maar vond het toch aardig in de buurt komen.
Wat achtergrondinfo over het gerecht: dit is een oorlogsgerecht, ingrediënten waren schaars, geld natuurlijk ook, dus budgetvriendelijker dan dit zal moeilijk zijn. Mijn oma woonde op het platteland niet ver van de grens met Frankrijk, dus daarmee dat boter 'makkelijk' verkrijgbaar was, want de verhalen over smokkelen en de gevaren hierbij lieten mij altijd geboeid luisteren. Of het verhaal over haar nicht die trouwde, er was een avondklok, de Duitsers hadden een wet dat je maar 5 km ver mocht, je kon permissie gaan vragen om verder te mogen, maar dan moest je 8 km ver, waarbij de laatste 3 km natuurlijk ook weer gevaar inhield dan... Dus dan zijn ze als een dief in de nacht 15 km ver naar die trouw gewandeld en 's nachts terug. Je kan je dat toch niet meer inbeelden hé? En nog zo veel meer verhalen... manmanman.

Ingrediënten:
Boerenboter, bloem & water.

En nu the tricky part:
- In een panneke (zonder tefallaag) op een heel laag vuur boter laten verbranden. Maar écht laten verbranden, tot je zwarte schilfers hebt en dan nog wat verder laten verbranden, als het naar 'verbrand' begint te ruiken ben je er bijna. Hou dit even aan de kant. Hoeveelheden zijn moeilijk, maar dit mag toch een 50 gr zijn als ik het zo inschat.
- In een steelpanneke (weeral geen tefal) boter laten bruinen, mag echt al wat bruin zien. Bloem toevoegen en er een roux van maken. Hier neem je ong. 1/3 van de hoeveelheid boter die je hebt laten aanbranden. Dan voeg je er water aan toe tot de gewenste dikte. Denk er wel aan dat dit een dikke saus moet zijn. Nog wat peper en flink wat zout bij en klaar is kees.

Met wat eet je dat?
- Zoals je op de foto wat kan zien, horen hier, volgens mij, aardappelen en een gekookt ei bij, alles op je bord, saus erover, alles goed pletten en vermengen :-)
- Heb viavia nog een versie gehoord die dit thuis aten met gekookte patatten en groene boontjes en een vriendin van me at dit altijd met gekookte aardappelen, eike dat nog niet niet helemaal hard was gekookt en nog wat lopend is en daar deden ze er op 't laatste gesnipperde rauwe ajuin bij.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten