Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

vrijdag 18 maart 2011

Aardbeisoep

Net terug van Cairo en deze kwam daar even ter sprake. Eigenlijk wel grappig, enkele jaren geleden in Luxor es een boek gekocht vol met lekkere receptjes van Egyptische soepen gekocht (of dat doet de titel toch vermoeden), maar ze kenden deze dus niet :-S Nu ja, ik vind hem lekker en maakt me helemaal niet uit waar die oorspronkelijk vandaan komt! :-)
Voor de rest er supersuperlekker gegeten, in de meeste gevallen waren het geen eetzaken waar ik zelf zou binnenstappen omdat ik twijfel aan de hygiëne ervan en bijgevolg bang ben, ondanks het feit dat ik een goeie maag heb, dat ik de rest van mijn verblijf op de pot zou zitten. Maar als de Egyptenaren zelf dit naar voor schuiven als een lekkere en goede eettent... Proberen maar hé! (en er de starende blikken maar bij nemen omdat je er de enige toerist bent) Eén avond heb ik er fattah gegeten, zo wat het nationale gerecht van Egypte. Wederom superlekker en amaai jong, als dat uw maag niet vult! Naar 't schijnt was de fattah in Felfella, zo heet het restaurantje waar we dit gegeten hebben  (hier komen wel af en toe toeristengroepen en was dus bijgevolg de enige bezochte eettent met een proper wc ;-)), bijna even lekker als diegene die ze thuis zelf maken... Viavia (als ze hun beloftes houden dus) zou ik het recept van iemand zijn moeder krijgen, zodat ik dit zelf ook es kan uitproberen. Wie weet, wordt vervolgd dus :-)

Maar aardbeiensoep dus... Even getwijfeld hoe ik dit moest labelen... Niet echt een soep zoals wij die kennen waarin je lekker met je pistolet in kan soppen. Ten eerste eet je die koud en zoals er in dat kookboek beschreven staat, is volgens prins Hassan (whoever that may be) het enige dat erbij past champagne. En eigenlijk is dat wel zo.... Dus is dit iets wat ik regelmatig serveer als 'aperitiefhapje' als ik een etentje heb in de zomer en de overschot gaat meestal niet lang mee, slurp ik dan als tussendoortje es.

Ingrediënten:
4 cm verse gember, 2 el witte suiker, sap van 2 appelsienen, 1 kg aardbeien, 400 gr Griekse yoghurt, 2 tl nootmuskaat, sap van een halve limoen of van een kwart citroen.

How to...
- Gember, suiker en sinassap in de blender doen, al even kort blenden, zodat uw gember al fijn is.
- Aardbeien erbij en opnieuw blenden
- Yoghurt, nootmuskaat, limoensap (of citroensap) erbij en weer effe blenden
- In één van de vele diepvriesdooskes doen die hoogstwaarschijnlijk ook wel in uw kast zullen zitten ;-) en een dik half uur in uw diepvries steken, tot dat het een beetje icy wordt.
- Uit uw diepvries halen, es in roeren en serveren.
- Om het mooi te serveren kan je er wat geroosterde amandelschilfers over strooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten