Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

woensdag 15 december 2010

Oosters Gehaktbroodje

Vorig weekend eigenlijk een superweekend gehad, de vrijdagavond reünie met enkele ex-collega's in Leiden, zondag de hele dag bijtetteren op de kerstmarkt in Brussel met enkele vriendinnen en zaterdagavond naar de musical Oliver geweest hier in Gent met Jo, Carla en de zus van Carla. Had voorgesteld om eerst een hapje bij mij thuis te eten. Was de bedoeling voor een snelle hap, gezien de rest van mijn zaterdag ook wel redelijk volzat. Had hen een spaghettike voorgesteld, maar de zus van Carla lust geen paprika en volgens zichzelf proeft ze die ministukjes op een hele pot saus... Daar ging mijn snel plan :-S Maar geen nood, had nog een receptje liggen voor een Oosters gehaktbroodje dat ik al even wou maken. Effe checken en ja hoor, was ok, alle ingrediënten waren goedgekeurd! Tot... springen ze bij het aankomen in Gent even binnen en vertelt ze dat ze haar horoscoop in de Dag Allemaal had gelezen... Jaja, 'k weet 't, een  heel betrouwbare bron... Daar stond dus in dat ze die dag moest opletten met Oosterse gerechten als ze geen darmklachten wou. Dus tja... wat doet een mens dan? Plan B voor haar hé :-S En voor mezelf en Carla plan A, wat trouwens superlekker heeft gesmaakt, dus bij deze:

Ingrediënten:
350 gr gehakt, 1 kop pistachenoten, 1 eetlepel komijn, 6 muntblaadjes, 1.5 eetlepel venkelzaad, 1 ei, 1 eetlepel suiker, 1 eetlepel kaneel en 1.5 eetlepel oregano

Zo doe je het:
- Pistachenootjes in kleine stukjes hakken en in een kom doen.
- Het gehakt toevoegen, kuiltje in maken, ei erin, alle kruiden erbij samen met de fijngehakte munt.
- Kneden tot een klein broodje en 15 à 30 min. laten rusten in de koelkast (of zoals ik, kwestie van het sneller te laten gaan, gewoon hamburgers van maken :-))
- Broodje kan je volgens 't recept in de oven klaarmaken op 200° in 20 à 30 min. (nadat je het eerst goudbruin gebakken hebt in een pan en de tip erbij was een spatel te gebruiken om hem te keren, zodat ie niet uiteenvalt) of je doet zoals ik en bak je hamburgers gewoon in een pan.

Heb ik gewoon appelmoes en pureepatatjes bijgemaakt en die pasten er perfect bij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten