Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

maandag 27 december 2010

Kip in Rozen

Eindelijk es kunnen maken! Als je dit leest buiten de kerstperiode... vergeet het maar... Had dit rond Valentijn gelezen op de site van Lekker Hapje en wou dit meteen maken! Maar de zoektocht naar de ingrediënten was knap lastig :-( Die kastanjes vielen nog mee, hebben ze altijd in de match, maar rozenblaadjes... Ja, die vind je overal... maar helaas geen eetbare... Ontelbare bloemenwinkels afgelopen en alle kraampjes van de bloemenmarkt hier op zondag... Noppes! Deze zomer in Turkije in zo'n kruidenwinkelke dacht ik eraan en ja hoor! Gedroogde rozenblaadjes alom! Dus maar meteen een familypack gekocht! En dan het laatste ingrediënt... Dragon Fruit ofte Pitaya... NIET, maar dan ook echt NIET te vinden! Tot... nu in de kerstperiode doen supermarkten es wat exotischer fruit in en ja hoor, daar lag ie op mij te wachten! Ik stond er half te springen en onnozel te doen van contentement!
Maar waarom ik dit recept zo graag wou maken... Op die site van Lekker Hapje stond erbij dat dit uit een boek kwam... Rode rozen en tortilla's van Laura Esquivel. Ik ga 't verhaal hier niet opnieuw doen, daarvoor moet je 't boek maar lezen ;-) maar straalt zoveel oprechte liefde gecombineerd met een ontembare passie uit... Geef toe, welke vrouw spreekt dit niet aan!
Ondertussen zit het lekker in mijn buikje en had ik de neiging om deze sebiet te posten. Smaak is eigenlijk niet te vergelijken met iets dat ik ken. Of die mannen, verdwaasd door de geur van passie die van dit gerecht uitgaat, straks aan mijn deur gaan komen bellen zoals in het boek, dat betwijfel ik, maar het heeft gewoon iets. Ik kan het moeilijk thuiswijzen, maar wil het zeker bijhouden om later (volgende kerst dus :-() nog es te maken, dus bij deze schrijf ik het hier neer!



Ingrediënten:
Blaadjes van 4 rode rozen (ik heb een klein handjevol van die gedroogde gebruikt), 12 kastanjes, 2 eetlepels anijslikeur, 2 eetlepels honing, 4 teentjes look, 1 pitaya (in 't Engels Dragon Fruit), 2 kipfilets

In het recept stond dat je alles met een vijzel moest fijnmaken, maar gezien ik dat niet heb, maar op de traditionele manier gedaan... Moet ik eigenlijk dringend es kopen... *als iemand een cadeautje zoekt voor mij... ;-)*

En dan...
- Rooster de kastanjes in de oven en laat ze afkoelen om ze daarna te pellen, een paar minuutjes te laten koken en te pureren
- Meng de rozen met de anijs
- Maal de knoflookteentjes fijn en bak ze even aan in wat boter.
- Voeg er dan de gepureerde kastanjes, het rozenmengsel en de 2 eetlepels honing aan toe.
- Snij de pitaya in kleine stukjes en voeg deze erbij. (de schil ervan krijgen was eigenlijk kinderspel, gedaan zoals bij verse vijgen, gewoon 2 uiteinden ervan, overlangs snijden en gewoon de pel ervan trekken)
- Laat een 10-tal minuten zachtjes doorkoken (dus net beetje te kort om nu pas uw kipfilets en uw rijst te koken, dus bij mij heeft 't een klein kwartierke opgestaan ;-)) Na es geproefd te hebben heb ik er voor de smaak (en omdat ik het toch staan had) heb ik er ook nog een scheutje rozenwater in gedaan en dat was een goeie move, want zo kwam die rozensmaak iets meer naar boven.

Heb het dus gegeten met rijst, zoals het recept voorschreef en zou 't eigenlijk met niets anders willen eten, past er perfect bij!

1 opmerking:

  1. Wow, ziet er goed uit! Je hebt je beter aan het recept gehouden dan ik destijds gedaan heb. Hulde!

    BeantwoordenVerwijderen