Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

donderdag 6 januari 2011

Schelvis met Aardappel/Wortelplakjes

Zit al heel de week thuis met mijn rug. Vroeger nog nooit last van gehad en miljairde zeg, leuk is anders. Zelfs de kleinste en meest onnozele dingen zijn plots een hele opgave. Gelukkig heb ik een heleboel goeie vrienden die me helpen met proviand of me gewoon es gezelschap komen houden :-) In tijd van nood leert men ze kennen hé.
Vandaag dus voor het eerst es buitengekomen, frisse neus gehaald en wat ingrediënten gehaald voor het volgende gerechtje. Dit is er eentje die ik al lang zitten had, een paar weken geleden opnieuw ben tegengekomen en wou houden voor als ik met mijn allerbeste varkentje nog es een dvd-namiddag zou doen. Wat is er gemakkelijker dan gewoon iets in de oven stoppen dan? Maar kijk, weer een les geleerd: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn. Resultaat: varkentje weg uit mijn leven en dit gerechtje is perfect voor iemand met een pijnlijke rug!



Ingrediënten:
Schelvishaasje, aardappelen, wortelen, mosterd, peterselie, room, melk, look & gemalen kaas

Werkwijze:
- Snij de aardappelen en wortelen in fijne plakjes (hoe dunner, hoe sneller klaar :-))
- Wrijf je ovenschotel in met het teentje look en vervolgens met boter. Leg er de vis in en kruid met peper & zout. Leg er daarna afwisselend aardappel- en wortelplakjes dakpansgewijs op.
- Meng de room met de melk (6/10e room, 4/10e melk), de mosterd en de peterselie en giet dit over je ovenschotel.
- Gemalen kaas erop en een 45 à 60 minuutjes de oven in op 180°.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten