Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zondag 27 maart 2011

Kip met Donkere Leffe

Weer een superleuk weekend achter de rug met de meiden! Zaterdagvoormiddag Carla en Virginie gaan oppikken aan 't station, 's middag iets kleins te eten voor ons klaargemaakt (diene Mediterrane uitsmijter, staat hier ook al ergens op als ik me niet vergis en vonden ze superlekker :-)) en daarna 't stad ingetrokken, naar de fototentoonstelling van Lieve Blancquaert geweest (wat ik iedereen aanraad!) en vooral veel getetterd :-) Dan is de hoogzwangere (ok, nog niet helemaal hoogzwanger, maar zo ziet ze er al uit en voelt ze zich ook... ne tweeling hé) Jo erbijgekomen en waren we compleet! Eigenlijk hoeven we geen drukke agenda te plannen, want zo veel zijn we niet met zijn vieren samen en eer dat iedereen weer up-to-date is met elkaars leven is er al een halve dag voorbij! Virginie had zin in die patatten van de Amadeus, dus 's avonds daar hapke gaan eten. Ik ben niet zo ribbekesminded, dus wou brochette eten, maar waren er niet meer, dus maar een pepersteak gegeten. Meestal neem ik al automatisch het pepervat erbij omdat de pepersaus op 'restaurant' doorgaans meer lijkt op een gewone roomsaus, maar hier was ie goed (ok, niet zo goed als ik hem zelf maak, maar eerlijk is eerlijk... hij is er goed) En die aardappelen daar hé... allemaal te veel gegeten, dus nog een paar cocktails nodig gehad om alles door te spoelen ;-) Virginie en Carla zijn dan nog blijven slapen, dus was weer huisjevol :-)
Had dus gedacht dat ik vandaag iets minder energie zou hebben (lees: iets te veel energie met de cocktails zou gehad hebben ;-)), maar we zijn allemaal heel verstandig geweest (ofwel worden we saai ;-S) en had ik voor vanavond een gerechtje gepland dat me dan altijd deugd doet, nl. kip met donkere Leffe.

Ingrediënten:
Kipfilet, 1 flesje donkere Leffe, sjalotjes, room, champignons, boter & olie

How to...
- Bak op een hoog vuur de kip met wat gesmolten boter, zodat ze aan elke zijde een mooi kleurke heeft.
- Zet dan het vuur wat lager en voeg er de fijngehakte sjalotjes aan toe. Laat deze enkele minuten fruiten en kruid met peper & zout.
- Overgiet met het bier en laat een dik half uur sudderen met halfopen deksel.
- Snij ondertussen de champignons in plakjes en laat ze hun vocht afgeven in een pan met een eetlepel olie. Zodra ze goed zijn, voeg je ze toe aan de kip.
- Als je kip gaar is en het braadvocht voldoende is geslonken, doe je er dan de room bij en laat je het geheel wat indikken tot een lekkere saus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten