Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zaterdag 27 augustus 2011

Gehaktmuntspiesjes met Aioli



Vanavond nog es volk over de vloer, dus de ideale gelegenheid om nieuwe hapjes uit te proberen en deze is gewoon een schot in de roos! Iedereen was het erover eens: de smaak zat perfect :-) En geloof me vrij, deze eters zijn wat gewoon en zelf supergoeie koks waar ik nog veel van kan leren, dus een complimentje van hen doet me extra deugd :-)
Jan stak mijn vergetelheid van in maart wel een paar keer door, maar hij mag dat :-S Ach, het is eigenlijk allemaal zo begonnen: elk jaar is er een reünie met de ex-collega's uit Frankfurt en dit jaar nodigden de Belgen uit (volgend jaar is 't aan de Engelsen *whoop whoop*) en de eerste brainstormsessie was bij Jan en Sabine thuis. Hij had er me es een mailke voor gestuurd en ik was 't vergeten in mijn agenda te schrijven. Zit ik dus een avond, lekker gezellig te keuvelen en krijg ik plots een oproep van hem. Mijn eerste reactie was 'huh?', waarna meteen een 'fuuuuuuuuuuuuuck!' volgde! Ik neem dus op en vraagt ie me waar ik zat omdat de aperitief al bijna op was. Met een piepstemmetje zei ik 'Cairo.....'
Hopelijk heb ik het vanavond een beetje goedgemaakt :-S Blijven doorsteken zal ie wel doen, maar 't is hem vergeven, want 't is gewoon een plaagstaart!

Ingrediënten:
Balletjes: 500 gr rundsgehakt, 1 ei, 2 teentjes look, 1 tl kaneel, 2 tl komijn, bosje verse munt
Aioli:  3 el Griekse yoghurt, 3 el mayo, 2 geperste teentjes look

Rollen maar!
- Alle ingrediënten voor de balletjes (behalve de munt) in een pot kieperen, goed kneden en balletjes van draaien. Ik heb wel half rund half varkensgehakt gebruikt dat al gekruid was. Anders misschien best nog wat bijkruiden met peper&zout. En gezien komijn niet mijn favoriete kruid is, heb ik het recept niet op de letter gevolgd en gewoon ongeveer evenveel komijn als kaneel gebruikt. En ik heb er een klein beetje, echt niet veel gedroogde munt aan toegevoegd ook.
- Pan met olijfolie verhitten, balletjes in 10 minuutjes rondomrond laten bruinen en daarna laten afkoelen op een keukenpapierke, zodat de olie wat weggeslorpt wordt.
- Bolleke pakken, blaadjes munt nemen en er een tandenstoker doorprikken.
- Aioli maken: Ach, hoe makkelijk kan 't zijn, weer alles in een kommeke kieperen, goed mengen et voilà!

Bron: http://www.mijnreceptenboek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten