Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zaterdag 13 november 2010

Pasta met gerookte zalm & prei

Dit is een receptje van Nancy! Jaren geleden ooit es bij haar gegeten, onthouden en maak het eigenlijk om de paar maanden wel es. Vooral in de wintermaanden, want is wel redelijk zwaar. Nancy, da's zo'n schat, da's mijn looppartner, vroeger 2 keer in de week een km of 10, maar ging helemaaaal niet om 't lopen, was gewoon ons tetteruurke! Is iemand die een beetje tijd nodig heeft om los te komen bij iemand, maar eens 't is gebeurd heb je een vriendin, maar werkelijk een goeie vriendin! Ondertussen heeft ze 2 zoontjes en werden onze loopavondjes zwemavondjes tijdens de zwangerschappen, dan heb ik 2 jaar in Frankfurt gewerkt, dus ja, tijdens de week samen gaan lopen zat er dan ook niet in en nu gaan we herbeginnen si! 'k Zie er eigenlijk al naar uit, want nu ik veranderd ben van werk, zie ik haar veel te weinig en is echt iemand die ik niet uit het oog wil verliezen! Maar soit, hier dus wat ik ooit es bij haar heb gegeten:

Ingrediënten:
- Gerookte zalm
- Mascarpone
- Ui
- Prei
- Boter

Hoe begin je eraan?
- Awèl, is eigenlijk simpel hoor... Ajuin en prei fijnsnijden. Niet moeilijk hé :-)
- Fruit de ui en als ie goed is, prei eraan toe voegen en even laten stoven. Ik doe er dan een flinke scheut water bij en laat die uitkoken, niet helemaal, zodat je nog een beetje fond overhebt, want dat geeft extra smaak aan je saus later
- Ondertussen snij je de gerookte zalm in fijne reepjes (lekker vettig :-)) en bak je deze even aan in een andere pan (geen boter of zo toevoegen, want is al meer dan vet genoeg)
- Als het water voldoende is geslonken zodat je maar een klein grondeke meer overhebt, doe je de zalm erbij. Dan de mascarpone erbij, wat roeren, zodat het netjes smelt en even laten pruttelen.
- Peper & zout erbij en hopelijk heb je ondertussen ook je pasta gekookt want 't is klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten