Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

maandag 5 september 2011

Oosterse Wortelsoep



Jaja, morgen opnieuw op de weegschaal bij de Bodystyling... Mijn dieet van de laatste dagen: donderdag riant diner bij Sophie, vrijdag biefstuk met peperroomsaus, zaterdag frietjes van de frituur met 2 kaaskroketten en gisterennamiddag een stuk taart voor Katleen haar verjaardag... Goe bezig, niet? :-S 't Ambetantste is dat ik alles wat ik eet moet bijhouden in een schriftje en ik veel te eerlijk ben...
Daarmee nu soepke en hopen op een weegschaalwonder morgen! Ha!
Was eerst van plan om langer te slapen, 's voormiddags niets te eten of te drinken en zo de schade wat te beperken op de weegschaal morgenmiddag, en zodat ik tegen de volgende keer, vrijdag dus, opnieuw op schema zit. Maar morgenvoormiddag eerst nog een uurtje gaan babysitten op Ella & Lotte, dus ik vrees dat diene tactiek niet zal lukken. Ach 't komt wel weer op zijn plooi!

Maar een soepke dus nu... Heb eigenlijk nog een recept liggen voor savooikoolsoep dat ik gekregen had, en telkens ik een nieuwe soep uitprobeer, moet ik aan die denken :-S Het komt wel, het komt wel! Deze, had gewoon nog veel wortelen over... en superblij dat ik deze heb gemaakt, want ik vind 'em écht lekker, goed pittig :-)

Ingrediënten:
1 kg wortelen, 6 kardemompeulen, 1 grote ui, 1 tl harissa, water, rundsbouillonblokje, ev. peterselie.

How to...
- Ui snipperen en wortel in plakken snijden en even aanstoven in olie.
- Blussen met het water en het bouillonblokje, de harissa en de kardemomzaadjes (uit de peulen halen ;-)) erbij kieperen
- 15 minuutjes laten koken, mixen, peper & zout en eventueel nog wat peterselie bij.

Bron: site van Libelle, daar deden ze er wel nog sinassap en -schil bij. nadat de soep gekookt had. Heb ik achterwegegelaten, had er ene voor gekocht hoor, maar vond hem lekker zo en mijn stuk fruit voor morgen ligt al klaar :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten