Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

donderdag 22 september 2011

Flapjes met Tonijn & Prei



Geen goeie foto, maar stak mijn kodak aan en mijn batterij is ondertussen op een zuchtje na leeg... Nieuwe oplaadkabel besteld, maar blijft precies op zich wachten :-S Soit, vanavond dus Lien over de vloer gehad voor we samen naar de cinema gingen en een gerechtje gemaakt met o.a. ui en prei in... Ik wist dat ik nog een aperitiefhapje zitten had met net die ingrediënten en waar ik al lang zin in had om die uit te proberen, maar nogal onnozel om een hele prei en een hele ui te versnijden voor dat kleine beetje dat hier maar voor nodig is hé... Dus ideale gelegenheid! En vond hem écht lekker! Denk dat, door die curry, mensen die niet zo tonijnminded zijn deze ook wel kunnen appreciëren zelfs!
Daarbovenop wou ik nog es dat goedkoop bladerdeeg van Cora ook es uitproberen vooraleer ik het es kocht als er 'écht' volk kwam eten! Haha, ze weet dat 't niet slecht bedoeld is en ik denk dat ze 't ook helemaal niet erg vindt om hier af en toe proefkonijn te komen spelen. Heb zelfs al de bestelling doorgekregen voor een volgende keer: madam wil nog es dat varkenshaasje in Rodenbach eten :-) Leuk hé... Als ze er uit zichzelf naar vragen, dan moet 't ECHT wel goed zijn, niet? :-)

Ingrediënten:
Olijfolie, prei, ui, tonijn, kerriepoeder, room, filodeeg (en peper&zout natuurlijk)

How to...
- Fijngesnipperde ui en prei bakken in de pan tot 't gaar is
- In kommeke doen, tonijn en de kruiden erbijdoen
- Dan klein beetje room, echt niet veel zo, gewoon tot 't beetje smeuïg wordt
- Dan figuurke uit uw bladerdeeg snijden, van dat mengsel erop en dichtmaken
- Pakketjes in een ovenschaal leggen (ik leg er altijd dat boterpapier onder, zodat 't niet blijft plakken) en dan (iets nieuws geleerd vandaag!!) bestrijken met olijfolie. Ik deed dat vroeger altijd met gesmolten boter, omdat ik een heel ei verspilling vond voor dat beetje dat je maar nodig hebt, maar met olijfolie lukt dat dus even goed! En gezonder! Jaja, diene Bodystyling heeft zo zijn invloed ;-))
- 20 minuutjes de oven in op 180°

Bron: allrecipes.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten