Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zondag 31 oktober 2010

Maaltijdsoep met tomaat en rode wijn

Mijn ouders wonen aan de kust & ik in Gent en alhoewel we elkaar wel wekelijks spreken, zien we elkaar nu ook niet zo heel erg veel. Gezien de appel niet ver van de boom valt, trekken mijn ouders er, net zoals ik, regelmatig es graag op uit en in 't terugkeren springen ze dan binnen. Als ik vooraf weet dat ze komen (ze blinken er in uit om te me op te bellen en te vragen of ik thuis ben en als ik 'ja' zeg, dan zijn ze daar 5 min. later), maar jarenlange training heeft ze ondertussen geleerd om me vooraf te informeren dat ze wel es zouden kunnen binnenspringen en gezien dat meestal 's avonds is, dan vind ik het wel leuk om ervoor te zorgen dat ze iets kunnen eten. Mijn ma wil nooit dat ik echt iets kook (want ik maak altijd van die speciale dingen volgens haar), want dan is 't zogezegd te laat eer ze thuis zijn, maar eigenlijk wil ze niet dat ik moeite doe. Heb ze al een paar keer uitgenodigd om echt te komen eten, maar niet willen hé :-S Grrr...
Soit, dan zorg ik meestal wel dat ik een soepje in huis heb, want soep (we komen van te boere hé) dat smaakt altijd! Dus dit is er eentje die hen heel erg heeft gesmaakt!

Ingrediënten:
300 gr gehakt, 2 grote uien, 200 ml rode wijn, 1 l water, 2 tl paprikapoeder, 2 tl oregano, 1 blik gepelde tomaten (zo ene van 400 gr), 1 klein blikje tomatenpuree, 4 bouillonblokjes, 4 teentjes look, 2 tl italiaanse kruiden en 2 el basilicum.

How to...
- Fruit de uien in wat olijfolie in je soeppan.
- Ondertussen in een andere pan het gehakt roerbakken, terwijl je het scheidt.
- Voeg bij de uien de tomatenpuree, de geperste look en al de kruiden er aan toe en blus het met de rode wijn. Minuutje laten staan.
- Er de gepelde tomaten bij doen en aan de pruttel laten komen. Daarna water en bouillonblokjes erbij en ong. 5 min. zachtjes laten koken.
- Mixen, gehakt erbij kletsen en nog wat basilicum en peper en klaar is kees!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten