Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zondag 31 oktober 2010

Varkenshaasje in Rodenbach

Dit is er ook eentje die ik ergens van 't internet heb geplukt... En heb ik klaargemaakt voor Lien. Van Lien moet je weten dat ze absoluut niet kan koken... Sedert begin van 't jaar hebben we een maandelijkse girls night met mezelf dus, Lien en Evelien en is niet meer dan tijdens de week gewoon es samenkomen, 1 iemand zorgt voor eten en we tetteren gewoon bij. En bij Lien is 't altijd gourmet, fondue of in de zomer een koude schotel (die traiteur mama klaarmaakt en zij dan netjes presenteert :-)). Maar hoewel ze dus helemaal niet kan koken, weet ze, zoals iedereen wel wat ze lekker vindt en wat niet! En gezien ze graag Rodenbach drinkt, moest ik dit gerechtje gewoon voor haar maken en haar reactie achteraf was: Maak je dit voor een vent klaar, dan staat ie de volgende keer met zijn valiezen voor uw deur om bij u in te trekken! Geef toe, als dat geen mooi compliment is :-)

Ingrediënten:
Varkenshaasje, champignons, mozarella, rozemarijn, Rodenbach, room, 2 eetlepels mosterd.

Let's get started!
- Voorbereiding: gewoon uw champignonnekes klein snijden meer niet :-)
- Het haasje aanbakken, kruiden met peper & zout en gaar laten worden. Ondertussen de champignons in een andere pan met een heel klein beetje boter laten bakken tot ze klaar zijn.
- Leg dan uw vlees in een vuurvaste schotel met de champignons erop en ik zet dit dan in de oven, niet te hoog, want hoeft niet meer echt te garen, gewoon warm blijven, maar eerst het bier in uw pan, waar uw vlees in lag, gieten.
- Vuur wat hoger en dit voor ongeveer de helft laten inkoken. Mosterd erdoor roeren, de room erbij gieten en laten inkoken tot sausdikte. Dan de saus bij 't vlees gieten, er een paar dunne plakken mozarella op leggen en wat rozemarijn over strooien. Oven iets hoger zetten tot het gesmolten is of als 't rap moet gaan effe de grillfunctie aanzetten.

Het leuke aan dit gerecht vind ik, dat je het kan klaarmaken voor uw volk er is, je laat het gewoon in de oven staan, want eerst aperitiefke drinken natuurlijk en dan voilà!

Update 30/06/11: Etentje met Sophie & Annelies en alweer complimentjes gekregen op dit gerechtje :-) En o ja, op de kast achter mij staat geen rommel, maar 't gerief van Annelies en Sophie ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten