Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zondag 31 oktober 2010

Kip brésilienne met abrikoos



Nog ééntje die ergens van 't internet komt... En heb ik klaargemaakt voor Evelien, zij die ook deel uitmaakt van onze ladies evening met Lien. Zeggen dat zij niet kan koken is overdreven als je haar vergelijkt met Lien, maar laten we zeggen dat haar kookkunsten zich beperken tot pakjes & zakjes klaarmaken. Haar motto is: waarom zo veel werk doen als het ook gemakkelijk kan? Ze heeft natuurlijk wel een punt, maar ik doe het gewoon graag... Maar om op dat makkelijke terug te komen, zij komt dus ook regelmatig haar voetjes onder tafel steken, los van onze ladies nights. Eén keer vroeg ik haar of ze abrikozen lustte, omdat ik weer iets nieuws wou uitproberen en haar antwoord was: Eigenlijk ben ik er niet zot van, maar als jij het klaarmaakt, dan probeer ik alles! Onze conclusie achteraf was: eigenlijk is dit best wel lekker, maar laat ons even wennen aan de combinatie van kip en abrikozen... maar die nootjes erop maakten het wel lekker knapperig... ja, is een blijvertje! Bij deze:

Ingrediënten:
Kip, gember, abrikozenconfituur, brésiliennenootjes, curry, gedroogde abrikozen, ui en room
(gezien ik zelf eigenlijk ook niet zo zot ben van abrikozenconfituur op mijn boterham en om geen zo'n hele pot te moeten kopen, kijk ik als ik op hotel ga of er zo geen minipotjes bij het ontbijtbuffet staan ;-))

Here we go:
- Voorbereiding: ui snipperen, gember klein maken en gedroogde abrikozen in stukjes snijden.
- Kruid de kip met peper & zout en currypoeder en bak ze goudbruin. Voeg de gesnipperde ui en gember toe en roerbak enkele minuten. Voeg daarna naar smaak een portie gedroogde abrikozen toe en bak even aan.
- Overgieten met room en kruid eventueel nog bij met peper, zout en currypoeder. Roer enkele koffielepels abrikozenconfituur erdoor en laat de saus indikken.
- Als afwerking strooi je dan brésiliennenootjes op je kip voor het serveren. Gezien ik niet van half werk hou, is strooien wel een goede omschrijving, maar laten we zeggen dat ik me niet inhou ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten