Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

maandag 13 augustus 2012

Perzische Stoofschotel met Rabarber

Amaai! Onverwacht megalekker!! Maar écht lekker! Ben zo geen rabarberfreak, daarmee dat ik zo verrast ben :-)
Druk weekend achter de rug, zaterdag een hele dag op stap met 't kantoor, eerst weest karten (not my thing dus :-S), daarna boottocht om de dag af te sluiten in een restaurantje op de dijk! En dan zondag was 't rommelmarkt bij mijn ouders thuis... aan de kust... Met 't mooie weer en de feestdag deze week kan je je het verkeer op de weg wel inbeelden vermoed ik :-S
Soit, leuk weekend gehad, da's 't belangrijkste :-) De rommelmarkt dus! Toerke gedaan met mijn nicht en o.a. een mooi bord gekocht (zie foto, hoewel je er niet zo veel van ziet natuurlijk, maar toch, helemaal mijn stijl :-)) en van mijn tante wat rabarber uit de tuin meegekregen, dus ideaal om dit receptje uit te proberen die ik al even zitten had!



Ingrediënten:
Ui, look, lamsvlees (gezien ik daar niet zo zot van ben, gewoon rundsvlees genomen, maar kan me inbeelden dat lams hier NOG beter bij smaakt!), kurkuma, koriander, bleekselder, rabarber, munt & peterselie en eventueel klein beetje suiker, maizena


Let's get started!
- Ui snipperen en glazig braden
- Ui uit de pan en uw blokjes vlees mooi goudbruin braden
- Ui er weer bij kappen, samen met de geperste look, kurkuma, koriander, peper&zout. Van diene kurkuma en koriander écht een ferme klets, want tijdens 't sudderen paar keer geproefd en telkens nog wat bijgedaan. Dus niet zuinig zijn daarop.
- Effe roeren en water toevoegen. Volgens 't origineel recept moest dit nu met het deksel op de pan 2.5u stoven, maar daar had ik de tijd niet voor ze :-S Gewoon halfuurke laten sudderen. (dus waarschijnlijk nog lekkerder de 2e dag als je hem nog effe laat sudderen om opnieuw op te warmen :-))
- Stond niet in 't recept, maar ik heb er toch wat maizena aan toegevoegd, want persoonlijk verkies ik een iets dikkere saus, anders was 't maar wreed waterachtig :-S
- Laatste 5 minuten stukjes bleekselder en rabarber toevoegen. Nog wat peper&zout en proef nog es of de kurkuma en koriander wel voldoende is.
- Kort voor 't serveren peterselie, munt en eventueel wat suiker toevoegen.

Volgens 't recept past rijst of tabouleh of zo hier perfect bij en ik geloof hen graag op hun woord, maar ik had meer zin in wat anders en natuurlijk dat dat er ook bij past :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten