Doen alsof je een keukenprinses bent!

Vroeger kon ik helemaal niet koken... Eten klaarmaken, ok, maar koken? Hoe begin je daar in hemelsnaam aan en kan nooit zo lekker zijn als op een ander, toch?
Dan enkele jaren geleden, beginnen observeren en ik dacht bij mezelf: hé, dat zou ik ook wel kunnen! Dus beginnen experimenteren en al zeg ik het zelf, het lukt me ondertussen al aardig! En ik vind het bovendien ook leuk en ontspannend!

Regelmatig nodig ik dan ook slachtoffers uit, ik let erop dat het goeie varkentjes zijn (ja, het gebeurt ook wel es dat het resultaat toch niet zoals verwacht is) kwestie van reacties te peilen (en is ook gewoon leuker om niet alleen te eten).

Dus in deze blog, receptjes die ik niet wil verliezen. Let wel, dit zijn geen eigen recepten, maar heb ik één voor één gepikt uit kookboeken of hier op 't internet (en vraag me niet altijd meer waar, dus bronvermelding niet mogelijk)

Gezien er aan elk recept wel een verhaal hangt: naast kookgenot, ook veel leesgenot!

zondag 11 december 2011

Wild Varkenshaasje

Vorige zondag nog es een filmpke meegepikt met Lien! Was de bedoeling dat we eindelijk naar Hasta La Vista gingen gaan kijken, maar 't was zondagavond... Geen zin in iets wat je tot nadenken aanzet... Dus gekozen voor In Time met Justin Timberlake :-) En 't was een goeie keuze! Ach, ik vind dat gewoon een poepie, dus zelfs al was de film geen uitblinker had ik het wel nog goed gevonden, maar de film was ook goed, dus winwin!
Maar jullie kennen mij al... Mensen voederen is 1 van mijn hobbies hé :-) Met mijn nieuwe job heb ik minder tijd om nieuwe receptjes uit te proberen, maar vorige zondag had ik wat 'me-time' voorzien en gezien Lien een gewillig proefkonijn is en het nu eenmaal leuker is om voor 2 dan voor mij alleen te koken... Voor de film eerst hapje gegeten hier (en geaperitiefd ook natuurlijk :-))
Dus dit receptje geprobeerd en was echt lekker!


Ingrediënten:
Varkenshaasje, rode wijn, 1 teentje look, 1 ui, wildfond, 2 el rode bessengelei, 4 kruidnagels, laurier, oregano, tijm, room

Daags voordien
- Uw kruiden bij de wijn kieperen, gesnipperde ui en teentje look aan toevoegen en uw varkenshaasje hierin een dagje laten marineren.
Dag zelf
- 't Haasje uit de marinade halen, marinade zeven (nu ja, mij duurt dat te lang, dus gewoon die kruidnagels eruitgevist - op 1 na, want zag em nie :-S-, en gewoon zo in een steelpannetje gekieperd) en voor de helft laten inkoken
- Uw haasje mooi bruin bakken, blussen met wildfond, de aanbaksels wat losmaken en op een zacht vuurtje laten verdergaren
- Ondertussen uw champignons snijden en in een aparte pan bakken (ja, veel afwas, 'k weet 't)
- Als de marinade ingekookt is, er de 2 eetlepels bessengelei aan toevoegen.
- Dan gewoon alles samensmijten, er uw room bijkletsen en uw saus laten indikken

Bron: onskookboek.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten